סיפור

ספרי ילדים שיעודדו יצירתיות

המח של הילד בגיל הרך הוא גמיש, חלק וסופר יצירתי. עדיין אין מקובעות מחשבתית ואין דעה מוקדמת.

 האם פעם הילד שלכם עשה לכם פדיחות לעיני אנשים? אמר איזה משפט לא נעים באוזני אנשים זרים? ספרו לנו על זה… למה אנחנו המבוגרים לא  אומרים משפטים כאלה? איך מתפתח אצלנו הטקט באיזה שהוא שלב מוקדם או מאוחר?

 

ההבדל בין מוחו של ילד למוחו של מבוגר

היכולת הטבעית שלנו, שמתפתחת עם הגיל והשנים, היא לקלוט את תגובת הסביבה לדברים שאנו אומרים או עושים. מה מתאים, מה ראוי, מה כדאי. למה הסביבה מצפה מאתנו. כך גם היצירתיות הטבעית אתה נולדנו הולכת ודועכת עם הזמן, בעיקר מפני תגובות סביבתיות לא מפרגנות או חשש מפני דעות שליליות או כישלונות. מחקרים פסיכולוגיים מוכיחים כי ככל שהשקיעו בילדים צעירים והפעילו אותם במגוון פעילויות המפתחות יצירתיות -הם גדלו להיות מבוגרים בעלי גמישות מחשבתית, יכולת פתרון בעיות גבוהה ואנשים יצירתיים באופן כללי שהגיע לידי ביטוי בלימודים, בעבודה ובחיים האישיים.

 

ידועה הבדיחה על תחרות ציורים בין-לאומית בה זכתה ילד בת 5, וציורה נבחר ברוב קולות לציור המיוחד והיצירתי ביותר.... בלי שהשופטים ידעו מי עומדת מאחורי היצירה, ובת כמה היא. האמת היא, שזו לא בדיחה. זו מציאות. ילדים- הם יצירתיים יותר. כח הדמיון שלהם רב יותר. אנחנו כהורים/מורים חייבים לשמר את היכולת היצירתית הזו ולאפשר לילדים להתעסק עם פעילות רב חושית.

 

אז אילו פעולות ניתן לבצע עם ילדים על מנת לעודד יצירתיות? 

 

  • אמנות ויצירה

העניקו לילד שעות של יצירה והתעסקות עם צבעים וחומרים על מנת לעודד אותו לתכנון, חשיבה וביקורת. דאגו להגיש לו מגוון של חומרים ולא לצמצם אותו ולהנחות אותו לתוצר ספציפי אלא לפתוח בפניו אפשרויות רבות לבחירה: סוגים שונים של חמר, סוגים שונים של צבעים, סוגים שונים של משטחים וכן הלאה. במהלך היצירה אל תביעו דעה ואל תחליטו בשבילו מה הוא יצר וכמובן לא לתת ציון על התוצר. הביעו התעניינות בפעולותיו והחמיאו על דברים ספציפיים כגון- כמה מדויק צבעת את גג הבית, או - כמה צבעוני הכדור!

 

  • דרמה ותיאטרון

דרך נוספת לעידוד ופיתוח יצירתיות היא לאפשר לילד להתבטא בדרך של הצגה ותנועה. ארגנו לו ארגז תחפושות משאריות בגדים ישנים, למדו אותו לארגן לעצמו שטח "במה" ותנו לו להציג ולספר את כל הסיפורים שמתחבאים לו שם בבטן. יש הרבה כאלו:) תוכלו לכוון אותו בעדינות ולהציע לו להמחיז סיפור מספרי ילדים אונליין או לחילופין להמציא סיפור לבד. מילד גדול יותר ניתן לבקש גם לכתוב את הסיפור וכך להרוויח עוד כישרון על הדרך….אם אתם הורים משקיעים במיוחד אנו ממליצים להסריט או לצלם את ההצגה של הילד ולתת לו לצפות בעצמו שוב ושוב. הצפייה החוזרת תלמד אותו לפתח יכולת בקרה ורעיונות לשיפור וכן ליצור עוד ועוד מחזות מעניינים.

 

  • יצירתיות במטבח

 ככה נכון. כל בצק הכי פשוט יכול להוות כר פורה לפיתוח ועידוד יצירתיות אצל הילד וכמובן תעסוקה לזמן ארוך. אפשרו לילד לעמוד לידכם בעת הכנת ארוחת הבוקר/צהרים או ערב ושתפו אותו בשלבי ההכנה. הציבו בפניו אתגרים ועודדו אותו לחפש פתרון: "אוי, נגמרה לי הגבינה! מה נעשה עכשיו?" או "נשפך לי החלב- מה עושים?" חכו שהילד יציע פתרון משלו ואל תשללו את הפתרון גם אם הוא הזוי ולא הגיוני. במקום זאת נסו לכוון אותו בעדינות לתשובה הנכונה- "האם נראה לך שאכן זה מתאים? מה יקרה אם באמת אעשה כך?" וכו'. כמובן שהתעסקות עם החומר עצמו היא מעולה ובמידה ואתם יכולים לתת לילד קצת מהעיסה/הבצק כדי שיצור בעצמו קציצות או לחמניות זה מעולה. אפשרו לו לסייע לכם למרוח את הרוטב או לשפוך את הסוכר לתוך הקערה וע"י כך הוא יפתח את יצר ההתבוננות והסקרנות שלו. ישנם ספרי מתכונים מיוחדים לילדים.

 

קריאת ספרי ילדים אונליין

קריאת ספרים היא פעילות אינטלקטואלית המעשירה את הידע ואת אוצר המילים אבל לא רק אלא גם ובעיקר מפתחת את הדמיון ואת היצירתיות. כאשר אנו קוראים מחזה או סיפור שהתרחש במקום או בזמן אחר אנחנו מנסים לדמיין בעזרת תיאור הסופר את המקום או הסיטואציה ועל ידי כך הדמיון מתפתח ומשתבח. גם ילד הקורא סיפור מנסה להבין כיצד היה נראה ארמון אצילים בתקופת ימי הביניים או כיצד מתלבשים אנשים הגרים באנטרקטיקה. כמובן שגם אם הסיפור מתאר על ילד בן זמננו- הקורא מצליח בעזרת הסופר להיכנס לנעליו, לדמיין את תחושותיו והלך מחשבתו, רצונותיו, שאיפותיו ואכזבותיו. כל אלו מעודדים את מערכת הדמיון של הילד.

 

ככלל, העדיפו ספרי ילדים אונליין על פני ספרים מודפסים הנוטים להיקרע או להיאבד בידם הקטנות ועוד יותר מזה- ימשוך את הדור הצעיר המכור למסכים- לקרוא יותר.

 

בעת בחירת ספר קריאה לילדים מומלץ לשים לב ולבחור ספרים המכילים את אחת או יותר מהנקודות הבאות- מה שיועיל לילד לפתח את היצירתיות שלו:

 

  • ספרים שיש בהם הומור או בדיחות
  • ספרים המערבים את הקורא ע"י חידות או שאלות
  • ספרים המציגים בעיה של מישהו אחר והפתרון שהוא מצא בסוף (מומלץ לעצור לפני הצגת הבעיה ולעודד את הילד להביא רעיון לפתרון בעצמו!)
  • ספרים המציגים עולם שונה מזה שהילד מכיר
  • ספרים המציגים הבדלים/דומה ושונה בין 2 אובייקטים/דמויות

 

 

אנחנו ממש אהבנו!
  • הוספת הערה