סיפור

ספרים דיגיטליים או ספר מנייר- מה עדיף?

לפני עשור או שניים (פלוס מינוס, לא לתפוס אותנו במילה: ), ככל שהאינטרנט צבר תאוצה וגדלו האפשרויות של ביצוע פעולות מקוונות ואף החלו לצאת ספרים דיגיטליים, רבים מיהרו להספיד את הספרים המודפסים ובכלל לומר שהכל הולך להיות וירטואלי ונחווה חוויות בעיקר בו ופחות בעולם הפיזי. אז נכון, באמת היום אפשר לחוות הרבה מאוד בצורה וירטואלית ואפילו להחזיק אוסף יצירות אמנות בדרך זו, אך עדיין הספרים המודפסים בהחלט נמצאים כאן לצד הספרים הדיגיטליים כי גם לאלה וגם לאלה יש יתרונות שאין לאחר. ציבור הקוראים הוא גם רחב ומגוון מאוד כך שלכל אחד רצונות והעדפות אחרות. אמנם כותרת המאמר מכוונת להחלטה חד משמעית מה עדיף, אך בתור כאלה שרואים יתרונות גם במודפס וגם בדיגיטלי נציג את שניהם. אתם כבר תחליטו מה מתאים לכם.

למה ספר מודפס?

התומכים הנלהבים בספרים מודפסים יגידו שאין לכך תחליף. הם יאמרו שספר מודפס הוא חוויה רב חושית ששותפים לה רוב החושים: הראיה, המישוש, הריח. לנייר היוצא מדפוס ריח ייחודי משלו המהווה חלק מחוויית הקריאה. עבור רבים הספר הוא הרבה מעבר למילים כתובות. זהו חבר ממש, והאפשרות לשבת על הספה או במיטה ולאחוז בספר, לדפדף בו בצורה מוחשית הופכת את הקריאה לחוויה מלאה ומספקת יותר. אם אתם שייכים לאלה שנקשרים לחפצים, שעבורם חפץ הוא הרבה מעבר לעניין הפונקציונלי שלו, ספר מודפס כנראה יספק לכם חוויה מהנה יותר. ספר מודפס יכול להיות גם מזכרת מאדם שאנחנו אוהבים. ספרים מודפסים צוברים היסטוריה וזיכרונות וכנראה שרגשית יהיה להם ערך גבוה יותר.

למה ספר דיגיטלי?

אם שמתם את  הסנטימנטליות והצורך במגע עם דפיו של ספר וכריכתו, תמצאו יתרונות רבים מאוד לספרים דיגיטליים. אין ספק שעם הדינמיות והצורך בגמישות שמאפיינים את העידן שלנו, ספרים דיגיטליים משתלבים טוב יותר. כמה יתרונות בולטים שלהם:

לקבל את הספר כאן ועכשיו

ראיתם ספר שנראה לכם מעניין? לא רק שאין צורך ללכת לחנות הספרים כדי לקנות אותו, אין צורך להמתין בכלל להגעתו. אם לספר מודפס שתזמינו און ליין ייקחו כמה ימי עסקים להגיע, ספר דיגיטלי "נוחת" אצלכם בנייד מיד עם סיום ההזמנה כך שאפשר להתחיל בקריאה באופן מיידי.

הולך איתכם לכל מקום

אתם נמצאים בתור ויש לכם זמן המתנה? יש לכם חלון באמצע יום לימודים? הספר הדיגיטלי נמצא איתכם בנייד והולך איתכם לכל מקום וזאת ללא סחיבת משקל נוסף עליכם. גם אם הנייד לא עליכם, אפשר להיכנס לספר הדיגיטלי מכל אמצעי אחר כמו הטאבלט, הלפטופ ועוד. זוהי נוחות שאין לה תחליף ומהווה חלק מהגמישות שישנה היום והרצון להיות פחות ופחות תלויים במקום ובזמן לכל פעולה, בין אם אלה קניות, עבודה, התקשרות עם אדם כזה או אחר וגם קריאת ספרים.

נוח לדפדף

במיוחד אם לא מדובר בספר קריאה שאתם קוראים לכם בנוחות במיטה או על הספה אלא ספר עיון הנמצא בספריה או ספר הדרכה לביצוע פעולות במחשב, תכנות וכו', אין ספק שלספר הנמצא אף הוא על המחשב או בנייד יש יתרון. נוח יותר לעבור לחלון בו נמצא הספר לחלון עליו אתם עובדים (למשל בתכנות) מאשר לעבור מהמחשב לספר עב כרס שנמצא לידכם ובחזרה. בכלל התעסקות עם ספרים עבי כרס נוחה פחות כשיושבים ליד השולחן או ליד המחשב. הם תופסים מקום רב יותר ושמירה על העמוד המתאים דורשת להחזיק את הדף כדי שהספר לא ייסגר (תודו שאין מעצבן מספר שנסגר באמצע, במיוחד אם לא שמתם לב לעמוד...).

מחיר נמוך יותר

הוצאת ספר מודפס דורשת לא מעט השקעה. הוצאת הספר היא תהליך הלוקח יותר זמן, כוח אדם ומשאבים. לכן ישנו הבדל מחירים לא קטן בין ספרים דיגיטליים למודפסים. היום, כשיציבות כלכלית היא מצרך נדיר ויוקר המחיה מזנק כל הזמן, אין ספק שזהו סיפוק לקבל ספר בעלות מינימלית. אמנם ישנם מבצעים על ספרים מודפסים המקרבים ספרים מסוימים בזמן ספציפי לעלות של ספר דיגיטלי אך מדובר על היצע מוגבל מאוד. בספרים דיגיטליים מחיר זה הוא הסטנדרט ומבצעים מיוחדים נותנים לכם את הספר במחיר מצחיק ממש.

קל יותר לעדכונים ושינויים

כאשר מדובר על יצירה ספרותית, שינויים ועדכונים הם פחות רלוונטיים, אך כשזהו ספר עיון או הדרכה, לאפשרות לעדכן בהתאם לממצאים חדשים או להוסיף תוספות שיענו על שאלות נוספות שהתעוררו מאז שהספר יצא יש יתרון משמעותי. ספר דיגיטלי קל מאוד לעדכון. לא צריך להוציא גרסה חדשה של הספר והדפסתו מחדש על כל מה שהדבר דורש. במידה ותהיה סיבה להוציא גרסה עדכנית, כשזהו ספר דיגיטלי לא יהיה בכלל היסוס מצד המו"ל האם לעשות זאת.

יותר ספרים, לא פחות יערות

אם בעבר אקולוגיה הייתה עניינם של אוהבי טבע מושבעים בלבד, היום אנחנו כבר יודעים היטב שהיא נוגעת מאוד לכל אחד מאיתנו וכולנו מושפעים מאוד ממצבו של כדור הארץ. לכל אחד מאיתנו יש גם אפשרות להשפיע. הוצאת ספר מודפס כרוכה בבזבוז כמויות רבות של נייר וכריתת עצים. מעבר לעצים שנכרתים כדי לספק נייר, ההדפסה כרוכה בהפעלת מכונות ענק שזוללות חשמל ו"תורמות" עוד לזיהום ולכך שזהו לא תהליך ירוק. לכן, כמו שאנחנו משתדלים לעבור למסמכים דיגיטליים בכל תחום, כך  כדור הארץ יודה לנו על מעבר ככל האפשר לספרים דיגיטליים.

אנחנו ממש אהבנו!
  • הוספת הערה