סיפור

פרוזה נורבגית שאתם חייבים להכיר

אם אתם טורפי ספרים, קראתם אין ספור ספרים ישראלים ואמריקאיים או בריטים, כנראה שאתם מחפשים גיוון שבא בין היתר בתור סופרים שספריהם פחות מוכרים או נגישים לנו. ממש כפי שנורבגיה לרוב לא תהיה הלוקיישן הראשון שתחשבו עליו לחופשה (אלא אם כן שיט בפיורדים וצפיה בזוהר הצפוני היו החלום שלכם מילדות), כך גם סופרים נורבגים הם לא בהכרח הראשונים עליהם תחשבו בחיפוש אחר ספרי פרוזה טובים להתפנק איתם בסופ"ש. בכל מקרה, אם מתחשק לכם לגוון ולספוג אוירה נורבגית מקומית ולהרגיש שאתם קוראים ספרים שלוקחים אתכם למקום אחר, יש לא מעט סופרים נורבגים בולטים שכדאי לכם להכיר. הנה כמה מהם.

קרל אובה קנאוסגורד

קרל אובה קנאוסגורד הוא אמנם סופר נורבגי אך מתגורר בשבדיה. זהו סופר בן זמננו שאת יצירת הביכורים שלו הוציא ב 1998, רומן בשם "מחוץ לעולם" שגם זכה בפרס מבקרי הספרות הנורבגים. לא רק שזה היה ספר ביכורים, זאת גם הייתה הפעם הראשונה שספר ביכורים זוכה בפרס. הספר השני שלו נקרא "לכל זמן" ומשלב חלקי סיפורים תנ"כיים. סדרת הספרים שזיכתה אותו בהרבה מאוד הצלחה נקראת "המאבק שלי" והיא כוללת שישה ספרים שחמישה מתוכם תורגמו: "גשם חייב לרדת", "לרקוד בחשכה", "מוות במשפחה", "ילדות", "גבר מאוהב". בסדרה זו מספר הסופר על עצמו ובוחן את חייו ואת חיי הקרובים לו בצורה יסודית ולא מתפשרת. הסדרה זכתה כאמור להרבה מאוד הצלחה והערכה ברמה בינלאומית. 

פר פטרסון

אין ספק שבחייו של פר פטרסון ליד הגורל יש חלק משמעותי ביותר. בזכות יד הגורל שורות אלה בכלל נכתבות. פר פטרסון נולד ב 1953 והיה ספרן, מוכר בחנות ספרים, מתרגם ואף מבקר. אז איפה יד הגורל? ב 1990 היה פטרסון אמור להיות על מעבורת יחד עם הוריו, אחיו ואחיינו. מעבורת זו עלתה באש והם נספו. הוא היה אמור להיות אף הוא על המעבורת וניצל רק כי החליט לדחות את הנסיעה ביומיים. מעבר לכך שהחלטה זו היתה עבורו הבדל של חיים ומוות, גם אנחנו לא היינו זוכים להכיר אותו כי ספרו הראשון שתורגם לעברית נכתב ב 1996. ספריו תורגמו למעל 50 שפות. ספרו המוכר ביותר הוא "יוצאים לגנוב סוסים" שיצא ב 2003 ובגרסתו העברית יצא ב 2007. ספר מוכר אחר שלו הוא "ארור אתה נהר הזמן". ספר מוכר נוסף שלו הוא "אני מסרב" המספר על שני ילדים שהיו חברי נפש, יים וטומי, כשאמו של טומי נעלמה והותירה אותו עם אב אלים. מפגש בין יים וטומי כעבור 35 שנה מטלטל את עולמם.

יו נסבו

סופר ילדים, מתח וגם מוזיקאי. ספריו זכו להצלחה בינלאומית ותורגמו לשפות רבות. ספרו הראשון יצא ב 1997 ונקרא "העטלף". זהו ספר מתח המתחיל מרצח של אשת טלוויזיה לשעבר שעברה מאוסלו לאוסטרליה. העלילה מתרחשת על רקע ההכנות לאולימפיאדת סידני והוא הראשון בסדרת ספרי הבלש הארי הולה שממשיך גם לספרים אחרים שלו כמו "התיקנים" שיצא בהמשך ולוקח את העלילה דווקא לתאילנד או "משטרה" שהוא העשירי בסדרת ספרי הארי הולה. סדרת ספרי ילדים שהוציא נקרא דוקטור פרוקטור. רק ספר אחד מהסדרה תורגם לעברית. לצד הקריירה כסופר יו נסבה הוא גם זמר וכותב המילים בלהקה הנורבגית די דרה.

יון פוסה

יון פוסה נחשב לאחד הסופרים הנורבגים החשובים של ימינו. הוא כותב הן ספרי שירה פרוזה. הוא כותב גם מחזות שהם באופן מיוחד הביאו אותו לקדמת הבמה (תרתי משמע...) העולמית. ספרו הראשון יצא ב 1983 ונקרא "אדום שחור". מאז ועד לכתיבת מחזהו הראשון הוא כתב 15 ספרים. המחזה הראשון שלו נקרא "לא ניפרד לעולם" והוא זיכה אותו בפרס חשוב. זהו סופר פורה במיוחד שכתב עשרות ספרים, סיפורים ארוכים וקצרים מז'אנרים שונים. אחד הספרים המוכרים שלו נקרא "בוקר וערב". הוא מספר על יוהנס, דייג הפורש מאת חייו ומספר על העובר עליו במציאות וגם במחשבות ובדמיון בין ביתו לבין שהשעות הרבות בים. זהו למעשה ספרו הראשון שתורגם לעברית.

רוי יקובסן

האנשים שהכירו את יקובסן בצעירותו לא חשבו לרגע שיראו את שמו בהקשר הספרותי. בתור צעיר באוסלו הוא היה חבר בכנופייה מקומית וגם הורשע בעבירות אחזקת נשק וגניבה. מצד שני, כשחושבים על זה, יש בכך רקע לא רע לספרי מתח ואקשן... את הגישוש לכתיבה החל ב 1982 וב 1990 הפך את הכתיבה לפרנסתו הבלעדית ואף הפך להיות חבר באקדמיה הנורבגית לשפה וספרות. רוב ספריו הם רומנים וקובצי סיפורים קצרים. הוא גם כתב את הביוגרפיה של רה"מ הנורבגי לשעבר טריגבה ברטלי. ישנם שני ספרים שלו שתורגמו לעברית: "ילדת פלא", סיפור נוגע ללב ומרגש על ילדים באוסלו בשנות השישים, אך  באופן אופייני ליקובסן, שזור בו גם הרבה הומור. ספר שני שתורגם הוא "הבלתי נראים" המספר על חייה של ילדה בתחילת המאה העשרים ברגישות והומור.

לסיכום, אם אתם מחפשים גיוון, מחפשים להתרחק ולהגיע למקומות אחרים ספרות נורבגית היא אופציה מעולה. באמצעות ספרים שנכתבו על ידי סופרים נורבגים ידועים תוכלו להכיר את הארץ שנראית לנו תמיד שקטה, קרירה ומרוחקת ואת אנשיה שמתמודדים עם רגשות, תחושות ומצבים שמשותפים לכולנו בתור בני אדם.

אנחנו ממש אהבנו!
  • הוספת הערה