סיפור

סופרות ישראליות מעולות

לסופרות הישראליות יש מקום של כבוד ברשימה וספריהן נמכרים בהמוניהם לאורך כל השנה. סופרות ישראליות, ובייחוד אלו שנכנסו אל הרשימה בשנים האחרונות, מביאות, בחלקן, את הפמיניזם אל חזית הבימה, אך לא רק. חלק מהן מתמקדות בספרות רומנטית, חלק מתחברות יותר אל ז'אנרים אחרים, יש את אלו שמשלבות קטעים ביוגרפיים שונים בספרים ויש אחרות שמתמקדות דווקא בדמויות רחוקות, שכלל לא קשורות אליהן.

הספרות הישראלית איננה בהכרח מתמקדת בכאן ועכשיו, או בישראל עצמה. היא לוקחת את הקורא לעולמות שונים ומושפעת רבות מעולמם הפנימי של הכותבים. הסופרות הישראליות של ימינו לוקחות את הקוראים ואת הקוראות לעולמות פנימיים מיוחדים ופעמים רבות מדובר בתהליכים לא פשוטים, המלווים את הקוראים לאורך כל הספר. יש כיום לא מעט סופרות ישראליות מעולות, שחלקן נמצאות ברשימה זו מזה לא מעט שנים. רבות מהן עוסקות בכתיבה מגיל צעיר אך הגיעו לשלב הוצאת הספרים רק בגילאים המאוחרים יותר. עניין הכתיבה הוא תחום שמושך נשים וגם גברים וזו גם הסיבה מדוע רבים ורבות מחוברים אליו. ואכן, חובבי וחובבות הקריאה יוכלו למצוא כיום ברשימת הספרים המומלצים רבים שנכתבו על ידי סופרות ישראליות מצליחות, חלקן וותיקות בתחום וחלקן הצטרפו אליו ממש לאחרונה.

אם אתם או אתן אוהבים ואוהבות לקרוא, הנה סקירה על כמה סופרות ישראליות מעולות שכולנו מוכרחים ומוכרחות להכיר:

יהודית ציפורי

הסופרת יהודית ציפורי החלה לכתוב בגיל 46, שלא כמו סופרות ישראליות רבות אחרות שהחלו בכתיבה כבר בגיל צעיר. עוד מתקופת הילדות, חלמה יהודית ציפורי, להוציא ספר ראשון, ולמרות שלקח כמה עשורים עד שהיא זכתה להגשים זאת, זכה אותו ספר להצלחה רבה. כבר לאחר תקופה קצרה, כשנה לאחר מכן, הוציאה ציפורי ספר נוסף ובהמשך עוד כמה. בין ספריה המוכרים של יהודית ציפורי, אפשר למצוא את הספרים הבאים: "הכחול שבעינייך", "אבודה בזמן – זמן אבוד", "מיתרי לבי", "קווים אדומים", "גן השמש", "אבני הדרך", "נפשות תאומות" ועוד.

אורלי סיגל

אורלי סיגל הוציאה את ספר הביכורים שלה בשנת 2018, בהיותה בת 41, רומן שזכה להתעניינות רבה. הספר "ניסויים פתוחים" התמקד במשפחה ובתשוקה בפן התרבותי, תוך התייחסות לנורמות עתיקות הרלוונטיות לנושאי משפחה, חיי נישואין ומונוגמיה. ספרים נוספים של אורלי סיגל, שנכתבו לאחר מכן, הם: "בואי" ו"עכשיו אהבה".

הגר ינאי

הגר ינאי, ילידת 1973, היא סופרת ישראלית וותיקה ומצליחה מאד, המשמשת כיום גם כעורכת ספרותית, מבקרת ספרים ומורה לכתיבה יוצרת. ספרה הראשון "אישה באור" זכה להצלחה רבה והוא מבוסס על סיפור חייה, בחלקו, ועל תקופה בה שהתה ביפן. ספרה השני, "מכונת הנצח של אלכס", זכה בפרס ספיר לשנת 2006 ואילו ספרה השלישי "הלוויתן מבבל" זכה בפרס ספר הפנטזיה הישראלי המקורי הטוב ביותר לשנת 2007. ברשימת ספריה של הגר ינאי, מלבד שלושת אלה, אפשר למצוא את הספרים הבאים: "שם יש שושנים", "מקום בטוח ללב", "מילה וחוטפי החלומות" ועוד.

תמר מור סלע

היא נחשבת בין הסופרות הישראליות המוערכות כיום וכמה מספריה הפכו לרבי מכר. היא משמשת גם כעיתונאית וכעורכת ועבדה במשך כ-7 שנים הן כשדרנית רדיו והן כעורכת של חדשות, מוסיקה ותכניות דוקומנטריות שונות. עד היום פרסמה שלושה ספרים, ביניהם "להיות אמא" שהפך לרב מכר.

אסתר פלד

היא נולדה בשנת 1960 ובדומה ליהודית ציפורי, נחשבת לאחת הסופרות הישראליות הבולטות של השנים האחרונות. אסתר פלד היא גם פסיכולוגית וכלת פרס ספיר לספרות לשנת 2017. בסוף שנות ה-90 סיימה את לימודיה באוניברסיטת חיפה ולאחר מכן החלה לעסוק, בין היתר, גם בכתיבה. ברשימת הספרים המוכרים שלה אפשר למצוא את "הבנות של אלה משם" ואת "פתח גדול מלמטה".

סביון ליברכט

היא אחת הסופרות המוערכות בארץ, סופרת ישראלית מצוינת שמאחוריה לא מעט ספרים. סביון ליברכט נולדה בשנת 1948 בגרמניה ויחד עם הוריה עלתה לארץ כשנה לאחר מכן. ברשימת ספריה האחרונים נמצא שורה ארוכה של ספרים, כמו "פנינים לאור היום", "השושבין", "הנשים של אבא", מקום טוב ללילה" ועוד. סיפוריה של ליברכט מושפעים רבות מהיותה בת לניצולי שואה וגם מהחוויה הישראלית. היא לוקחת את הקוראים, לא אחת, למסעות לא פשוטים וסיפורים רבים שלה נוגעים הן בשואה עצמה והן בהשלכותיה. זוהי ספרות ישראלית במיטבה וזו גם הסיבה מדוע ספריה נמכרים ללא הפסקה ונחשבים למבוקשים מאד בקרב קוראות וקרואים רבים. יש אף כמה סרטים המבוססים על ספריה המוקדמים יותר, כמו "תפוחים מן המדבר", שיצא כמיני סדרה בשנת 2016.

נטע חוטר

הסופרת נטע חוטר, ילידת 1979, היא גם עיתונאית בולטת. היא התחילה את הקריירה שלה בפרסום ספרים ב"במה חדשה" והמשיכה בכתיבה במגזינים שונים, ובהמשך גם במעריב ובערוץ הבידור של HOT. היא הקימה ואף כתבה בערוץ התרבות המפורסם של מאקו, ונכון להיום ישנם כמה וכמה ספרים מאחוריה, כאשר את ספרה הראשון כתבה בשנת 2017 – "תזכירי לי מי את". כשלוש שנים לאחר מכן הוציאה חוטר את ספרה השני "ברוכה הבאה לחיים שלך", שני ספרים שזכו לביקורות מצוינות ולשבחים רבים.

בין אם זו יהודית ציפורי, הגר ינאי או אולי אורלי סיגל, לכל אחת מהסופרות הישראליות שפה משל עצמה, המאפיינת אותה. אלו, שדואגות לחדש את מאגר הספרים שלהן בתדירות גבוהה, ממשיכות, לעיתים ספרים קודמים ולוקחים את הקוראות ואת הקוראים למסע-המשך של אותן דמויות מוכרות לעיתים. קריאה של ספר היא חוויה בלתי רגילה והיא דרך לקחת פסק זמן של ממש ולהתנתק מכל המוכר. וכאשר מדובר בסופרות ישראליות זוהי דרך מצוינת להיצמד (ולו גם במעט) אל המוכר, תודות לשפה שכולנו מכירים ולניסוח הברור, שאליו מחוברים.

אנחנו ממש אהבנו!
  • הוספת הערה