סיפור

ספרים לחובבי רומנטיקה שאסור לפספס

יש לא מעט ז'אנרים לקריאה, שרבים מאתנו אוהבים לקרוא, או לכל הפחות, נחשפנו אליהם. הספרות הרומנטית היא בין האהובות ביותר והיא נפוצה מאד מזה שנים רבות. למעשה, הרומנטיקה, כתנועה ספרותית, החלה כבר בסוף המאה ה-18 והסתיימה בסביבות אמצע המאה ה-19. אולם, השפעתה נמשכת עד היום ובאה לידי ביטוי בתצורות שונות, לרבות בספרות עצמה. הספרות הרומנטית חוגגת, לרוב, את האדם הפשוט, אך זה המונחה על ידי דחפים רגשיים לא רציונאליים. אפשר בספרות הרומנטית לראות את השינויים החברתיים שחלו לאורך השנים, לרבות אלה החלים ממש בימינו, וגם למצוא לא מעט אזכורים על מהפכות שבערו במדינות כמו צרפת וארצות הברית, שהובילו לניסויים גדולים בדמוקרטיה.

 

התנועה הרומנטית עצמה התאפיינה בחגיגת הטבע ובאדם הפשוט, כאמור, והתמקדה בחוויה אינדיבידואלית ובאידיאליזציה של נשים. המונח רומנטיקה עצמו איננו נובע ישירות מהמושג אהבה, אלא מהמילה הצרפתית Romaunt – סיפור רומנטי המסופר בפסוק. הרומנטיקה התמקדה ברגשות ובחייו הפנימיים של הסופר ולעיתים קרובות השתמשה בחומר אוטוביוגרפי כדי לשמש כמעין תבנית לעלילה כולה. הרומנטיקה חגגה את האנשים הרגילים, הפרימיטיביים, דבר שהיה חידוש באותה תקופה. היא גם התקבעה בטבע ככוח קדמון ועודדה את מושג הבידוד כהכרחי להתפתחות רוחנית ואמנותית.

 

הספרות הרומנטית מאופיינת בכמה מאפיינים בולטים: חגיגת הטבע, התמקדות ברוחניות , האדרת המלנכוליה והבידוד , התעניינות באדם הפשוט, והאנשה של אלמנטים מגוונים, ואידיאליזציה של נשים ונשיות. הסופרים הרומנטיים ראו בטבע מורה ומקור ליופי אינסופי. אחת היצירות המפורסמות ביותר של הרומנטיקה היא אל הסתיו של ג'ון קיטס משנת 1820. קיסט הוא העונה עצמה, והוא עוקב אחר התקדמותה מיד לאחר הקיץ, דרך עונת הקציר ולבסוף עד סופו של הסתיו כשהחורף תופס את מקומו. סופרים רומנטיים אחרים שילבו גם הם את הטבע ביצירתם ויש את אלה שהכניסו לא מעט את הפן הרוחני לכל יצירה וגם נתנו מקום רב מאד למלנכוליה עצמה.

 

יחד עם זאת, הדגש בספרות הרומנטית, ובייחוד זו של היום, הן אותן מערכות יחסים רומנטיות ובאהבה עצמה. אין הכוונה כאן בהכרח לסיפורים עם סוף טוב או סיפורים על אהבה נכזבת, אך לאהבה עצמה יש מקום של כבוד בספרות הזו כיום ופעמים רבות זו היא שמנצחת את הכל. אותה אהבה יכולה לבוא לידי ביטוי בתצורות שונות ויש מקום לכל אחת כזו. רומנטיקה היא הקו המנחה של מרביתנו וזו גם הסיבה מדוע ספרות רומנטית תופסת חלק חשוב מאד בחיינו. מדובר בספרות שגורמת לקוראים רבים לעשות אידיאליזציה לאהבה ולא תמיד מבוססת על המציאות עצמה. אבל זה בדיוק הקסם שלה והעובדה שהיא מאפשרת לאותם קוראים להגיע למחוזות רחוקים ולהתרחק, ולו לכמה רגעים, מחייהם המוכרים.

 

דוגמאות לספרות רומנטית עכשווית שאתם מוכרחים לקרוא

 

ספרי הרומנטיקה הם רבים מאד וחלקם של יוצרים מהשנים האחרונות, כאלה שהפכו למוכרים ואהובים על ידי חובבי הז'אנר עצמו. מדובר ברשימה ארוכה של ספרי רומנטיקה, ספרים שניתנים לרכישה הן בפורמט מודפס והן כדיגיטל. ברשימה הזו נמצאים הספרים הבאים: "להילחם או לברוח" של סמנתה יאנג, "יערה" של אסף עמית, "דואט הבוקר שאחרי" של נעמה טל, "נערה רצינית" של הלן ברוקס, "מושחתת" של לוסיה פרנקו, "אשתו של קסנדרו קרמאניס" של הלן ביאנצ'ין, "טרילוגיית כפתורים" של פנלופה סקיי, "הבחורים של קלמונט ביי" של הולי רנה" ו"דואט קחי אותי" של קיי.איי.לינדי. עוד ברשימה נמצאים הספרים הבאים: "אהבה מחוץ לצללים" של פיפה רוסקו, "קדשה" של פלא אוהד אזרחי, "פרויקט גיבור" של בראיר פרסקוט, "ביום שתעז לחלום" של אילת סווטיצקי, "ארוחת בוקר בג'אובני" של קייט הארדי, "משחקי בגידה" של ג'ני ברק, "משחק פראי" של מקס מונרו, "בת שבע סלון כלות אשדוד" של יהודית איתן", "מפלצת בעיניו" של ג'יי.אם.דרהאוור ועוד.

 

ניתן לראות כי קבוצה מכובדת מאד של ספרי רומנטיקה כאן היא של סופרים או סופרות שאינם/אינן ישראליים/יות. יחד עם זאת, בשנים האחרונות אפשר למצוא גם לא מעט ספרות רומנטית שנכתבה על ידי סופרים מקומיים וסופרות מקומיות מהארץ, ששוזרים בסיפור שלל של הרפתקאות ומערכות יחסים ייחודיות, שבחלקן גם מורכבות מאד. הספרות הרומנטית, וגם זו המתורגמת, היא בעלת מכנה משותף שמוכר לכולנו – מערכות יחסית רומנטיות וגם אירוטיות שאפשר לקרוא ולהיסחף אליהן בכל שפת מקור וגם כאשר היא מתורגמת.

 

מדוע ספרים אלה אהובים כל כך

 

ספרי רומנטיקה כאמור נחשבים לפופולאריים מאד מזה לא מעט שנים וגם בשנים האחרונות הם נמכרים בהמוניהם ונקראים הן על ידי נשים (בעיקר) והן על ידי גברים. ספרי רומנטיקה לוקחים את הקוראים לעולם שכולו פנטזיה, וכשאנו עסוקים כל כך ביום יום ובכל מטלותינו, שלעיתים כלל לא פשוטות, הרי שאין כמו "לברוח" לתוך ספר שכולו רומנטיקה ומערכות יחסים (גם אם בחלקן כלל לא "בריאות"). בעת הקריאה הקוראים נשאבים אל תוך עולם אחר וכלל לא מוטרדים יותר מהאתגרים שהם עצמם חווים. הם נחשפים לדמויות שונות ולמערכות היחסים ביניהן וצוללים עמוק אל תוך עולמן הפנימי העשיר. הם לומדים, תוך כדי הקריאה, על החולשות והחזקות שלהן, על המשיכה שלהן לדמויות אחרות, על האהבות ועל הרגשות שלהן שעם חלקם קשה שלא להזדהות.

 

לסיכום

 

ספרים רומנטיים היו מאז ומתמיד אהובים מאד ולקחו את קהל הקוראים (ובייחוד הקוראות) לעולמות קסומים רחוקים. את הספרים הללו אפשר לשאת לכל מקום שרוצים וליהנות מהם אפילו בזמן החופשה, הטיסה הקצרה או הארוכה או בזמן שצופים בשקיעה, על חוף הים. יש משהו מיוחד בספרים הרומנטיים שמכניסים את כולנו למצב שקשה לתאר במילים, בין אם מתוארת בהם אהבה נכזבת ובין אם זו אהבה גדולה, בדיוק כמו שרואים בסרטים.

אנחנו ממש אהבנו!
  • הוספת הערה