סיפור

הסופרים הצעירים והמבטיחים שכנראה לא הכרתם

 

די קשה להבין לאן הולכת הספרות בימינו, הן זו העולמית והן זו הישראלית. התחושה לעיתים היא שקשה למצוא את ה"סופרים של פעם", אלה שהיו מלאי השראה וחזון, העמיקו לחפור בנבכי הנפש ויצרו יצירות מופת שאפשר לקרוא אותן שוב ושוב ולא לשבוע. ועם זאת, יש גם תקווה. על אף העובדה שקשה לנו לדמיין אנשים צעירים, בני דור ה-Y, יושבים וכותבים ספר אחד במשך חודשים או שנים, הרי שבסופו של דבר בהחלט יש כאלה. ולא רק שיש כאלה, אלא שהם אפילו מוצלחים. ולא רק שיש כאלה והם מוצלחים, אלא הם אפילו נמצאים כאן, בארצנו הקטנטונת.

על מנת להיות סופר צעיר בישראל של העשור השלישי של המאה העשרים, יש צורך לקבל החלטה חשובה. סופרים צריכים להחליט שהם מקדישים זמן רב, זמן שפעמים רבות אין להם בשל הדרישות התובעניות של מקומות העבודה ה"רשמיים" שלהם, על מנת ליצור משהו בעל ערך. יתר על כן, בשל העובדה שפעמים רבות מדובר בחבר'ה כישרוניים ביותר, הרי שככל הנראה בזמן שהם כותבים את הספר, הם היו יכולים להשקיע את מרצם בעבודה רווחית יותר, וכזו שבה ההכנסה מיידית ובטוחה יותר.

ובכל זאת, ישראל היא מדינה שבה יוצאים מדי שנה אלפי ספרים בעברית, רבים מהם ספרות מקור, וחלק ניכר מאלו על ידי סופרים ישראלים צעירים ומבטיחים, כאלה שבהם תלוי העתיד הספרותי של מדינת ישראל. מומלץ מאוד להתחיל לקרוא אותם כבר מעכשיו, כדי להיחשף אליהם כבר בתחילת הקריירה. אז מי נמצא ברשימה הזו?

המומלצים

ישנם לא מעט סופרים ישראלים צעירים שאורם מפציע בשנים האחרונות. ישנם סופרים כמו יונתן ברג ואופיר עוז שזכו בפרסים על יצירותיהם, והם בהחלט כוכבים עולים. אבל ישנם גם אחרים שהם אולי פחות מוכרים, והוציאו ספר אחד או שניים בלבד, אך בהחלט שווים מעקב:

  • הדס שי – ספר ביכוריה יצא בשנה האחרונה, ובו היא צוללת אל מחוזות הבדידות, ההתלבטות, והנאמנות. להדס שי סגנון מיוחד משלה, כתיבה רגישה ומלטפת, כזו הגורמת לנו להרהר על ההמשך ומה עוד מצפה לנו. בתקווה שגם הספרים הבאים שלה יעמדו באותה רמה, או למעלה ממנה.
  • עומר דודו – ספרו החדש של דודו, מינרווה, יקרוץ במיוחד לצעירים שבחבורה, אלו שהיו נערים בשנות התשעים ותחילת האלפיים. בכתיבה חדה מתאר עומר דודו את האירועים שעצבו את חייהם של הצעירים הישראלים בתקופה הזו, ואת התנועה הקבועה בנפש המושכת לשינוי והתחדשות.
  • שילה גרנות – הנה פה קם אדם, לא בשנות העשרים שלו אך גם לא מדור הדינוזאורים הספרותיים, ומוציא ספר ביכורים. ולא סתם ספר ביכורים. ספרו של גרנות, "ומה עכשיו?" מסתכל על החיים מנקודת מבטם של אלו שלרוב מתעלמים מהם. שקופים אם תרצו. אבל אלה לא השקופים הרגילים. הגיבורים בספרו של גרנות הם צנונית, דמות בספר, ואפילו המשיח בעצמו. מי יודע לאן עוד ייקח אותנו גרנות?
  • סער ורדי – חלקכם אולי מכירים את איש התקשורת הוותיק, אבל הוא רק לאחרונה הוציא את הספר הראשון שלו, פתאום נועם. ורדי לוקח את הקורא למסע מרתק בסמטאות האבסורד, המשפחה, ונבכי הלב. מי יודע לאן הוא עוד ימשיך מכאן...

    ספרים לקינדל

איך מגיעים אליהם?

אחת הסיבות שבגללן סופרים ישראלים צעירים ומבטיחים לא מוכרים לציבור הרחב, היא שאין להם כסף. לא שהם מקבצים נדבות, אבל אין להם כסף להשקיע ביחסי ציבור לספר שלהם, בקידום שלו ברדיו ועל מדפי הספרים בחנויות, בהשקעה בהוצאה מפורסמת ויקרה. רבים מהם כותבים למגירה, ובוחרים שלא לפרסם אפילו את הספר שלהם, מתוך הבנה שההשקעה הכרוכה בזה לא שווה את התגמול.

וישנן הרבה סיבות שבגללן להיות סופר זהו לא עסק משתלם. ההוצאות הרבות, ההדפסה, העמלות של ההוצאות ורשתות הספרים, כל אלו משאירים בסוף את הסופר עם פירורי פרוטות שעליו לקושש. מי רוצה את זה?

ובדיוק כאן נכנסת המהפכה של הספרים הדיגיטליים, שמאפשרים ליותר סופרים לחשוף אלינו יותר יצירות, ולתת לנו לשפוט אותן על פי אמות המידה שלנו. ספרים לקינדל ניתן לרכוש בשנייה דרך האינטרנט, כשקנייה כזו חוסכת לכם נסיעה לחנות, מציאת חניה, סחיבה של ספרים פיזיים, וכמובן שומרת על הסביבה. כל אלה גם מאפשרים להוזיל מאוד את מחיר הספרים יחד עם האפשרות לתגמל בצורה טובה יותר את הסופרים, ולכן בוחרים סופרים צעירים רבים להיחשף דווקא דרך פלטפורמות כאלה. היום האפשרויות לפגוש סופר חדש ומבטיח גדולות הרבה יותר באתר מקצועי למכירת ספרים (פיזיים ודיגיטליים), מאשר להיתקל בו במקרה על מדף בחנות ספרים. נוסף על כך, האפשרות של קוראים לדרג ספרים של סופרים חדשים באתרים כאלה, מאפשרת לכם לקבל ביקורת מהימנה וכנה הרבה יותר על הרמה שלהם, בהשוואה לביקורות המחמיאות בגב הספר.

אפשרויות אינטראקציה

אחד היתרונות הגדולים שקיימים בימינו, שלא היו פעם, הוא האפשרות להמשיך לקבל מהסופר או הסופרת, גם אם אתם לא חלק מהמרקם החברתי שלהם. תקשורת דרך הפייסבוק, מעקב באינסטגרם, השתתפות בערבים ספרותיים ועיוניים בהשתתפותם ועוד, כל אלה מאפשרים שיח ישיר בין הקוראים והסופרים, שיח שלא היה בעבר.

אמנם ישנם לא מעט סופרים גדולים שחיו בעבר (או שחיים היום) שספק אם הייתם רוצים להיות חברים שלהם, אבל בסופו של דבר אם אדם מסוים מצליח לכתוב ספר שנוגע בכל כך הרבה אנשים, הרי שכנראה יש לו משהו להגיד, ואולי כדאי להקשיב. אתם תופתעו לגלות כמה אנושיים הם אותם סופרים, אלה המוציאים תחת ידם יצירות מופת שהלוואי על כולנו שהיינו מצליחים לכתוב. נצלו את היתרונות של הטכנולוגיה גם בעולם הקריאה, ורק תרוויחו.

אנחנו ממש אהבנו!
  • הוספת הערה