סיפור

הסופרים המפתיעים של השנה

לחובבי ספרים, אין דבר מרגש יותר מאשר לקנות ספר חדש. המבט הראשוני על הכריכה עם מעין תחושה של "זה זה" או "זה לא זה", ההצצה בשורות המעטות שבגב הספר, העלעול בין הדפים וריח הנייר המכה בנחיריים. הציפייה לעולם שיחשוף את עצמו בפני עוד רגע קט. זו באמת חגיגה לכל החושים. אין כמו ספר כדי לקחת אותנו לעולם אחר, למציאות אחרת, לפתוח ראש לרעיונות אחרים. ספר יכול להרים אותנו ממקומות חשוכים, ולפתוח לנו צוהר לעתיד טוב יותר. והרי כתב כבר ש"י עגנון "בזמן שעולמו של אדם חשוך בעדו, קורא בספר ורואה עולם אחר".

עם זאת, בעולם שבו אלפי ספרים מציפים את השוק בכל שנה, והוצאה של ספר היא כבר אירוע הרבה פחות מסובך ממה שהייתה בעבר, קשה לדעת איזה ספר אנו רוצים לקרוא. קשה להבין איזה סופרים הם באמת טובים, למי יש בשורה ומי סתם רושם מילים. ישנם תהליכים שיווקיים העומדים מאחורי ההצבה של ספר במדף כזה או אחר בחנות הספרים, ולאו דווקא שיקולים אמנותיים או יצירתיים. קשה מאוד לדעת לבחור את הז'אנר שאליו תרצו לגשת, ויהיה זה פרוזה או עיון, ואת הסופר או הסופרת שאותם תרצו לקרוא.

פרוזה

מבחר גדול, מקורי ומגוון

כמו שאמרנו, המגוון של הספרים שאותם ניתן למצוא בחנויות הספרים הוא עצום. קשה לנווט בתוך ים הספרים החדשים שיוצאים לאור כל שנה, ומתווספים לאלו שכבר נמצאים על המדף. רק לשם המחשה, בשנים האחרונות מודפסים בישראל כאלפיים ספרי פרוזה חדשים, כל שנה. ולכן, אנו מנסים למצוא את דרכנו בסבך הזה, ולהבין מי יוכל להביא לנו את הספרים הטובים באמת, או לפחות לתת לנו חוות דעת אמיתית וכנה על תוכן הספר ורמתו.

יותר מזה, לעיתים קשה לנו לזהות מי הסופר החדש שאיתו נרצה לגוון את הרפרטואר שלנו. לרובנו יש את הז'אנר ואת הסופרים שאותם אנו אוהבים, ואלו שקראנו את רוב, אם לא כל, הספרים שהוציאו. עם זאת, לעיתים אנו רוצים להתחדש, להתרענן, ולפתוח את הראש לסגנונות כתיבה אחרים וחדשים. אנו רוצים לתת הזדמנות לסופרים צעירים בתחילת דרכם, ולראות מה צופן לנו עולם הספרות העתידי.

רכישת ספרים בעידן האינטרנטי

אמנם ישנם רבים המסרבים לוותר על התחושה הפיזית של דפדוף בספר ובדיקה שלו, אך ישנם כנראה רבים עוד יותר שאין להם את הזמן או את הרצון להשקיע ולהגיע פיזית לחנות ספרים במרכז העיר או בקניון. מסיבה זו ישנם אתרי אינטרנט רבים המנסים לשווק ספרים, אך שם הקונה נתקל בבעיות של אתרים מיושנים, קושי לנווט ועוד.

זו הסיבה שאם כבר יש אתרים המתמחים במכירת ספרים בעברית, ויותר מכך, כאלו המנסים להביא אל קדמת הבמה סופרים עבריים צעירים (ולתגמל אותם בהתאם), הרי שלא כדאי לוותר עליהם. באתרים כאלה תוכלו לרוב למצוא ספרים שיהיה לכם קשה למצוא במקומות אחרים, אפילו ברשתות הגדולות, בין היתר בגלל שסופרים רבים מוציאים ספרים בהוצאות עצמאיות, ולא מעוניינים לשלם סכומי עתק להוצאות הגדולות או לרשתות הספרים המרכזיות.

בחנויות אינטרנטיות שכאלו הקונה נהנה הן ממבחר גדול ומשובח של ספרים, והן ממחירים אטרקטיביים שכן אין צורך בהחזקה של חנות פיזית ויקרה. ניתן למצוא בהן את כל סוגי הספרים, כמו ספרי פרוזה, שירה, מדע וכולי. נוסף על כך, ניתן למצוא גם ספרים בפורמט המתאים לקינדל, מכשיר הקריאה של אמזון שהיגר לו בשמחה מארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות אלינו לישראל. אם אתם לא מעוניינים להיסחב עם ספרים כבדים לכל מקום, או רוצים לעורר את הסקרנות של המתבגר או המתבגרת שלכם ולגרום להם להתחיל לקרוא ספרים, הרי שזו דרך מצוינת לעשות זאת.

אז לאילו סופרים כדאי לשים לב?

כמו בכל תחום, גם כאן ההמלצה היא כמובן אינדיבידואלית ולא מחייב שתתאים לכל אחד ואחת. הדבר תלוי מאוד בהעדפה שלכם, ובסגנון שאתם אוהבים לקרוא.

לדוגמה, קובי עובדיה מדבר באופן הכי סטריאוטיפי ובוטה שאפשר על היחס בין אשכנזים למזרחים, בין דימונה לתל אביב, בין משפחה לבדידות. הוא יכול להיות קשוח לעיתים, ואולי לא כוס התה של הרבה קוראים שאוהבים את הספרים שלהם עדינים וחמודים יותר, אבל אם אתם מוכנים לטלטלה רגשית, הרי שכדאי לכם לבדוק את הסופר הצעיר (יחסית) והמעניין הזה.

דוגמה אחרת היא חגית גרוסמן, שמעמידה מראה מול עצמה ובודקת האם יש אפשרות לאנשי החיים בעולם של רוח, ספרות ומילים, לשרוד גם בעולם האמיתי של ישראל המודרנית.

ואם אתם רוצים לצאת מהקופסה לגמרי, הרי שכדאי לכם לבדוק את שילה גרנות, שכתב רק לאחרונה מקבץ של סיפורים קצרים משוגעים ומקוריים במיוחד, שיגרמו לכם לחשוב עוד הרבה זמן אחרי שתסגרו את הקינדל.

השמירה על הספרות

אין זה סוד שאנשים פחות ופחות קוראים ככל שעוברות השנים. יותר מזה, עם התקציבים הרבים שמושקעים בשיווק של ספרים, סכום הולך וקטן של כסף עובר לסופר או לסופרת שכתבו את הספר, ויותר עמלות נגזרות בדרך. בסופו של דבר, רוב הסופרים, גם הטובים שבהם, צריכים להתפרנס ממקור אחר ואינם יכולים להתבסס על כתיבה בלבד.

זו הסיבה שכדאי שאנו כקוראים ננסה לרכוש ספרים ממקומות שמתגמלים את הסופרים כמו שצריך. אתרים או חנויות המבינים את חשיבותה של ספרות עברית מקורית, ושבקנייה מהם אתם יודעים שחלק נכבד מהסכום ששילמתם אכן עובר לסופרים, כגמול על ההשקעה הרבה שלהם בספר שקניתם. אם יש לכם קצת ניסיון בכתיבה, הרי שאתם יודעים שאין זה עניין של מה בכך להוציא ספר, ואין סיבה שמי שמשקיע את זמנו ומרצו ליצירת אמנות, לא יתוגמל בהתאם.



אנחנו ממש אהבנו!
  • הוספת הערה