סיפור

ספרי הילדים שיקנו בטחון עצמי לילדכם

כאשר לילדים יש ביטחון עצמי והם אוהבים את עצמם, יש סיכוי גבוה שהם ירגישו בטוחים להתנסות בדברים חדשים, יהיו אדיבים לאחרים, יגלו עצמאות יותר גדולה וידעו להעריך את עצמם ואת היכולות והכישורים שלהם יותר טוב.

אחת הדרכים לבנות ביטחון עצמי ולמד ילדים גישה חיובית מהי, היא על ידי קריאת ספרים.

כיצד קריאת ספרים תורמת לביטחונם העצמי של ילדים?

בפעם הבאה שהילדים שלכם משועממים, אולי כדאי שלא יפנו ישר אל המסכים ויגיעו אל ספר טוב במקום. קריאת ספרי ילדים מציעה המון יתרונות שאולי אינכם מודעים אליהם, אחד היתרונות האלו הוא בניית ביטחון.

אם שאלתם את עצמכם כיצד ספרים עוזרים להקנות ביטחון אצל ילדים, ריכזנו לכם כמה מהסיבות:

  • קריאת ספרים מעוררת יותר אמפתיה – ספרי ילדים מעניקים הצצה לכל מיני תרחישים ומצבים שילדים מתמודדים אתם. הם מפתחים את יכולות החשיבה הביקורתית, הופכים את הילדים לרגישים יותר למצוקות, בעיות, התנהגויות, מנהגים ותרבויות ולפתח כתוצאה מכך אמפתיה וגמישות מחשבתית.
  • צבירת ידע – שום דבר לא מנצח את החוויה של קריאה, עיבוד והבנת מידע חדש. אומרים שידע הוא כוח, צבירת ידע בנושאים שונים יכולה לעזור לילדים לחוש יותר ביטחון במהלך שיעורים לימודיים, שיחות עם חברים. היא תעזור להם לרכוש תחומי עניין חדשים ולהעמיק ידע בסיסי.
  • קריאה תורמת לנפש ולעולם הרגשי – קריאה עוזרת לשים מאחור את כל אתגרי היום יום, גם אם לכמה רגעים. היא מרוקנת את המוח, מעוררת הזדהות עם הדמויות, עם המצבים שהן עוברות. קריאת ספרים יכולה לעורר תובנות ולהקנות זווית ראייה חדשה, שאולי לא היתה גלויה בפני הילדים קודם לכן.
  • קריאה גורמת לילדים להרגיש שהם מעניינים – כאשר ילדים צוברים ידע, מגלים תחומי עניין חדשים או קוראים סיפור מיוחד הם מרגישים הרבה יותר מעניינים ומרשים לעצמם ליזום שיחות ודיונים. בנוסף ,ככל שיהיו להם יותר תחומי עניין, כך יותר ילדים ירצו לבלות בחברתם, יעריכו את דעתם ויפנו אליהם במצבים שונים.
  • קריאה היא מקור לצמיחה ויצירתיות – ספרי ילדים מעוררים את היצירתיות שקיימת בילדים, הם מסייעים להם לחשוב על דברים אחרת, וחושפים אותם לתרחישים ומצבים, מה שגורם להם לפתח כלים ולהרשות לעצמם להיות ייחודיים.
  • קריאה תורמת לצמיחה ולהתפתחות אישית – גם אם הילדים שלכם אינם קוראים ספר לשיפור עצמי, כל ספר בעל מוסר השכל, שכתוב היטב יעזור להם להפוך לאנשים טובים יותר. מבניית הערכה עצמית ועד מתן כלים לקבלת החלטות טובה יותר, ספרי ילדים לא פעם נותנים את הכלים להתמודד עם אתגרי החיים.
  • קריאה מעניקה כוח – זו אינה קלישאה. ספרים מעצימים את האנשים שקוראים אותם, קל וחומר ילדים. היא מוסיפה ידע, רעיונות, חושפת את הילדים לעולמות חדשים, מעוררת השראה, תורמת לביטחונם העצמי ומאפשרת להם להתמודד עם החיים בצורה חכמה וחיננית יותר.

איך בוחרים ספרי ילדים שיתרמו לביטחון העצמי?

ישנם לא מעט ספרי ילדים שיקנו ביטחון עצמי לילדיכם. לעיתים עוזר לבחור ספר לפי האתגר העיקרי שעמו הילדים מתמודדים בחיי היום יום שלהם.

אם אתם זקוקים למעט עזרה והכוונה בבחירת הספרים שיקנו לילדיכם ביטחון עצמי, ריכזנו לכם כמה רעיונות מקסימים:

בית עגול בית מרובע

אם הביטחון העצמי נפגע כתוצא מפרידה של ההורים, אפשר לבחור להם ספר שעוסק בנושא, כמו למשל הספר המקסים "בית עגול בית מרובע" של סיני זילברמן. הקריאה המשותפת תציף את הקושי ותסייע ללמוד דרך הדמות הראשית כיצד להסתגל. ההזדהות עם הדמות והידיעה שיש עוד מישהו שעובר את מה שהם עוברים, מה שלא בהכרח קורה במציאות, יכולה לעשות פלאים ולגרום להם להרגיש שהם אינם לבד בעולם יותר.

לנוי ולאמא יש בעיה

הילדים שלכם צריכים מעט עזרה בפתרון בעיות? אפשר לקרוא יחד אתם ספר אשר יקנה להם כלים להתמודד טוב יותר עם אתגרים שונים ולפתור בעיות בכוחות עצמם, תוך כדי העצמתם. אחד הספרים החביבים בנושא שזמין עבורכם באתר הוא "לנוי ולאמא יש בעיה" מאת טלי נתן מלינוף. הספר מסייע לילדים לפתור בעיות בכוחות עצמם, אך מזכיר להם שהם אינם לבד.

היום בו לא היה אתמול

ישנם ילדים שאוהבים לצבור ידע. אם ילדכם רוצים להעשיר את עולמם, יש המון ספרי עיון לילדים שנכתבו בדיוק למטרה זו כמו למשל הספר "היום בו לא היה אתמול" מאת גבריאל כהן. הספר מנגיש לילדים את עולם המדע המודרני ומדבר בשפה שהם מבינים, ולאחר קריאתו הם יתרמו המון לדיונים בתחומי הקוסמולוגיה והאסטרופיזיקה.

רוצה לדעת הכל

הילדים שואלים המון שאלות? זה מקסים. לפעמים השאלות של ילדים ממש קשות כך שגם לנו ההורים אין תשובות וזה בדיוק המקום להכניס ספרי ילדים. מוזמנים לנדוד עם הילדים שלכם לעולם הדמיון של עידן בספר "רוצה לדעת הכל" של עירית פרידמן, שמיועד לילדים שפשוט רוצים לדעת הכל על העולם, גם אם התשובות קשות לעיתים.

ילדי בית העץ

לפעמים כל שצריך הוא לצאת להרפתקה סוחפת שתעשיר את הדמיון, תעורר השראה ותעצים את הביטחון, כי אם הדמויות יכולות, אז אין סיבה שאנחנו לא. אם הרפתקאות זהו הז'אנר האהוב על הילדים שלכם "ילדי בית העץ" זהו ספר שיכבוש אותם. מדובר בסדרה של כמה ספרים, מה שאומר שהם יוכלו לסיים הרפתקה אחת ולעבור לאחרת, יחד עם כל הדמויות שהם אוהבים.

המשקפיים הסגולים של הדוד חיים ואוריאל כבר לא מתבלבל

לעיתים חוסר הביטחון נובע מאתגר לימודי. ילדים שחווים אתגרים לימודיים יכולים לחוות תסכול אמיתי, מה שישפיע על הערך העצמי שלהם. כאשר המטרה היא לעזור לילדים להתיידד עם עולם האותיות והמילים אפשר לבחור בספרים "המשקפיים הסגולים של הדוד חיים" או "אוריאל כבר לא מתבלבל" וכך לסייע לילדים להסתכל על חוויית הלמידה דרך משקפיים אחרים.

ולסיכום, יש אינספור ספרים שיכולים לעזור לילדים להתגבר על הפחדים שלהם, לרכוש כלים להתמודדות עם מצבים, להעצים אותם ואת הידע שלהם, ולגרום להם לחוש הרבה יותר בטוחים.

מוזמנים למצוא את המועדפים שלכם!

 

אנחנו ממש אהבנו!
  • הוספת הערה